Lakrids by Johan Bülow har besøkt keramiker Julie Bonde i hennes – svært varme – verksted på Nørrebro i København


Julie Bonde i verkstedet sitt på Nørrebro i København.

Kjenner du følelsen av å gå fra et kaldt fly til en tropisk rullebane? Slik føles det å tre inn i Uh La La Ceramics’ lokaler på en kjølig vårdag i København, hvor to ovner fylt med keramikk nettopp har blitt åpnet. Varmen slår meg som en mur. I løpet av natten har ovnene nådd en topptemperatur på 1250 grader, før de langsomt kjøles ned i et tempo som gjør at det glasurbrente porselenet ikke sprekker.

Innehaveren av Uh La La Ceramics er Julie Bonde. Hun er utdannet fra Det kongelige danske kunstakademis designskole og har en fortid som produktdesigner hos Royal Copenhagen før hun valgte å bli selvstendig. Nå selges keramikken hennes hos Stilleben og i Illums Bolighus i København og i designbutikker i Stockholm, Wien, New York, Los Angeles, Chicago og Seoul.


Flytende porselen blir helt i gipsformer.

Lager alt for hånd
Hun leverer også tallerkener og skåler til topprestauranter som Relæ og Geranium. Det er en krevende prosess å lage de hundrevis av tallerkenene som restaurantene skal bruke, for Julie lager all keramikken sin for hånd.

«Når jeg lager alt selv, har jeg tettest kontakt med produksjonen. Du kan tenke deg hvordan dette gir en unik fleksibilitet for å gjøre nye justeringer og eksperimenter her og nå. I tillegg gir verkstedskeramikken muligheten til å dyrke et ekstra høyt nivå innen materialestetikk med mangfoldighet innen form, glasur og leire, da man kan håndtere de uhåndterlige og mer krevende teknikkene og materialene som unngås i industrien for å optimere volumet», forteller Julie.


Det størknede porselenet sitter langs formens overflate. Det overskytende helles fra.

Lang produksjonstid
Det kan ta uker å lage tallerkener til én enkelt restaurant, for det er tidkrevende å arbeide med håndlaget keramikk. Ta for eksempel arbeidsprosessen bak Julie Bondes populære bonbonnières:

Dag 1
Flytende porselen helles i en gipsform og størkner langs formens overflate. Kantene skjæres i fasong og behandles med svamp.

Dag 2
Overflatene og kantene gås over med svamp og kniv og tørker i enda et døgn.

Dag 3
Krukken brennes med en topptemperatur på 1000 grader i halvannet døgn.

Dag 4
Krukken glaseres innvendig med en gjennomsiktig glasur og tørker til dagen etterpå.

Dag 5
Krukken dyppes i farget glasur utvendig, kantene og bunnen tørkes og stemples til slutt før de blir brent i ovnen.


En glasurbrenning når en temperatur på 1250 grader.

Bonbonniére betyr godteskål
Julie fikk ideen til bonbonniére-designet fordi hun gjerne ville lage en vakker gaveartikkel som samtidig skulle ha en funksjon. «Da jeg designet den, var jeg helt forelsket i elliptiske former. Man kan selvsagt bare ha den stående som et fint objekt, men man kan også bruke den til oppbevaring – av for eksempel lakris», sier Julie med et smil og forteller at bonbonniére rent faktisk betyr godteskål på fransk.

Når godteskålen er tom, kan den benyttes som alt fra smykkeskrin til borddekorasjon. Julie har også hatt en kunde som ville bruke den til oppvasktabletter. «Det er da fantastisk ekstravagant», ler hun.


Når skålen er tømt for lakris, kan den f.eks. brukes som smykkeskrin.