Veien til Lakriseventyret startet i en strandkiosk

Som 14-åring hadde Johan Bülow opprettet et eget firma og forpaktet en liten strandkiosk på den danske øyen Bornholm. Senere ble det kjærligheten til lakris som gjorde den unge bornholmeren til en av Danmarks største unge gründersuksesser. Etter 10 års fremadstormende Lakriseventyr er kjærligheten intakt, og Johan Bülow trer nå derfor inn i en ny rolle som kreativ direktør i Lakrids.

”Jeg vil gjerne ha hendene nedi gryten igjen, og det kan jeg nå som kreativ direktør. ” Det som driver mig, er jakten etter å skape det absolutt beste. Det er ikke noen hemmelighet at jeg er temmelig perfeksjonistisk, og jeg elsker å eksperimentere og prøve noe om og om igjen, inntil jeg finner den helt riktige smaken, fargen og teksturen. Det får jeg tid og plass til nå.”

Strandkioskforpakter som 14-åring
På en måte er det ”den gamle Johan” som igjen er tilbake på lakrisfabrikken, med den samme nysgjerrigheten som for 10 år siden fik ham til å prøve ut de første lakriskokingene i mammaens kjøkken på Bornholm. Den samme nysgjerrigheten gjorde at han før det, allerede som 14-åring, hadde sitt eget firma da han åpnet en strandkiosk i den bornholmske hjembyen Svaneke. 10.000 kroner trengte han for å forpakte kiosken, så det beløpet lånte Johan av mammaen sin. Ambisjonene var tårnhøye, så Johan døpte den lille kiosken ”Hullehavns Storcenter”. Nå skulle den lille strandkiosken tiltrekke strandglade feriegjester med is, godteri og brus. 

Slik gikk det imidlertid ikke. Akkurat den sommeren regnet det non stop, og selv solskinnsøyen slapp ikke unna regnet og vinden. Feriegjestene uteble derimot fra strandkiosken til Johan, og 14-årige Johan måtte – tross 12-14 timers arbeidsdager bak disken og de beste intensjonene – erkjenne at han, da sommeren var over, satt igjen med 300 kg godteri som måtte oppbevares i mammaens kjeller.

Erfaringene fra den første strandkiosken har ikke desto mindre vært uvurderlige, og Johan har tatt dem med seg videre i oppbyggingen av Lakrisforretningen, som inntil videre teller 250 ansatte.


Tilbake til røttene
Johan er nå gått tilbake til røttene, men med 10 års erfaring i bagasjen. Igjen er han nær de nøye utvalgte råvarene, den sydende lakrismassen og ikke minst medarbeiderne sine – alkymistene som til daglig lager det sorte gullet i lakrislaboratoriet:

”Vi har så mange spennende idéer som vi gjerne vil prøve ut og som vi gjerne vil presentere for folk. Den nye lakrissoftisen vår er bare det seneste eksemplet på et av eksperimentene våre. Og så har vi en kjempestor tro på at resten av verden vil begynne å elske god lakris. Så vi fortsetter med å jobbe utrolig hardt for å få det til å skje.”

Fra Bornholm til Dubai
At Johans Bulöws lakris – dette særlige danske produktet – holder på å få nye hjemsteder ute i den store verden, er det mye som tyder på. Lakrids by Johan Bülow selges nå i 25 land, og lakrisfeberen har nådd helt til Dubai, der det snart åpner en lakrisbutikk i en helt ekstravagant klasse, skåret i marmor og til en verdi av 4 millioner kroner.

Johan Bülow forklarer: ”Ambisjonene er store, veldig store til og med. Men så lenge vi gjør det vi gjør med nysgjerrighet og grundighet, tror jeg at lakrisgleden kan spre seg helt fra Bornholm og København til Manhattan og Dubai.”